Braambos (brandende)
βάτος G942 "doorn, braamstruik", סְנֶה H5572 "bush",

Zie ook: Planten / Flora,

Een struik waarin God verscheen aan Mozes.

Inhoud

Bijbel

In Exodus 3:2-4 en Deuteronomium 33:16 wordt gesproken over een struik waarin God aan Mozes verscheen. In het Nieuwe Testament wordt deze struik een doornenbos genoemd (Mark. 12:26; Luk. 20:37; Hand. 7:30, 35). Het is onduidelijk om wat voor soort plant het ging. In de loop der jaren zijn er vele verklaringen gezocht wat voor soort struik dit zou zijn geweest. Hierbij moeten we bedenken dat Mozes, niet alleen na zijn jarenlange ervaring als schaapherder in de woestijn, maar ook door zijn goede opleiding als Egyptisch prins, een goede kennis moet hebben gehad van de flora.


Hypotheses

Braam (Rubus ulmifolius)

Zie ook: Braam

De meest gangbare verklaring (Bruijel, F.J., Tijden en Jaren, p. 198) is dat het zou gaan om de Braam (Rubus ulmifolius), men baseert zich dan op de LXX en het Nieuwe Testament (Mark. 12:26; Luk. 20:37; Hand. 7:30, 35)  waar het Griekse βάτος batos wordt gebruikt wat in eerste instantie Braam betekent (Henry George Liddell. Robert Scott. A Greek-English Lexicon. batos), maar ook de meer algemenere betekenis van 'doornstruik' heeft (SBNT, βάτος batos : Het zelfstandig naamwoord (mnl./vrl.) batos betekent ‘doornstruik, braamstruik’). Dat het om een Braam zou gaan is niet waarschijnlijk daar deze struik niet voorkomt in woestijnachtige gebieden, gezocht zal dan ook moeten worden naar een doornachtige struik.


Acacia

Zie ook: Acacia

Volgens Tristram (The Natural History of the Bible, p. 392) wordt met סנה seneh, de brandende braambos (Ex. 3:2, 3, 4; Deut. 33:16), de Acacia nilotica bedoeld, omdat deze in het Egyptisch sunt en in het Arabisch seyal wordt genoemd.


Sinaï-doorn

Een opmerkelijk voorbeeld van een afwijkende vertaalwijze vinden we in de Naardense Bijbel van Pieter Oussoren. Die noemt het "Sinaï-doorn", omdat de stam van het woord volgens hem duidelijk verwantschap vertoont met Sinaï. Als theoloog is hij niet geïnteresseerd in welke plant mogelijk bedoeld is, maar naar de bedoeling van het woord zelf. Het woord verwijst naar de plek waar de tegenstellingen worden opgeheven, de plek van de eenheid.


Aangemaakt 30 maart 2005


Koop nu

Commentaar

Zie de huisregels welk commentaar wordt opgenomen!