Golgotha
Γολγοθᾶ G1115 "Golgotha",

Zie ook: Beeldbank, Artikelen Blog, Golgotha (duisternis), Jezus Christus (sterven),

Golgotha (Grieks Γολγοθᾶ G1115), een plek in de buurt van Jeruzalem.

Zie ook de artikelen over het sterven van Christus en de duisternis over Golgotha voor verder achterliggende informatie.

Inhoud

Bijbel

Golgotha wordt alleen in het Nieuwe Testament genoemd als de plek waar de kruisiging van Christus plaatsvond (Mat. 27:31ev.; Mark. 15:20ev.; Joh. 19:17ev.) en bevond zich noordelijk van de tempel. Dit is in overeenstemming met Leviticus 1:11 waar staat dat het slachtoffer noordelijk van de tempel/tabernakel geofferd moest worden.


Locatie

De exacte locatie waar Jezus werd gekruisigd wordt betwist. Golgotha zou zich iets buiten de stad moeten hebben bevonden in overeenstemming met de Romeinse en Joodse gebruiken van die tijd. Ook de Evangeliën lijken te suggereren dat Jezus buiten de stad werd gekruisigd (Mat. 27:31ev.; Mark. 15:20ev.; Joh. 19:17ev.), terwijl in Hebreeën 13:12 wordt gezegd dat Jezus "buiten de poort [heeft] geleden".

Heilig Grafkerk

De traditionele locatie van Golgotha komt van de identificatie door koningin-moeder Helena, de moeder van Constantijn de Grote, in 325 n.C.. Haar zoon, Constantijn, bouwde vervolgens de Kerk van het Heilig Graf rond de hele plaats. Op minder dan 45 meter afstand identificeerde Helena ook de locatie van het graf van Jezus en beweerde ze het Ware Kruis te hebben ontdekt; haar zoon, Constantijn, bouwde vervolgens de Kerk van het Heilig Graf rond de hele locatie. In 333 beschreef de schrijver van het Itinerarium Burdigalense, die vanuit het oosten kwam, het resultaat:

Aan de linkerkant is de kleine heuvel van Golgotha waar de Heer werd gekruisigd. Ongeveer een steenworp daarvandaan is een graf ("crypta") waar zijn lichaam werd gelegd, en weer opstond op de derde dag. Daar is nu, op bevel van keizer Constantijn, een basiliek gebouwd; dat wil zeggen, een kerk van wonderbaarlijke schoonheid.

Voor de identificatie van Helena was de plek een tempel voor Aphrodite. Er is echter zeker bewijs dat rond 160 n.C., minstens 30 jaar nadat de tempel van Hadrianus was gebouwd, christenen de tempel associeerden met de plek van Golgotha. Melito van Sardis, een invloedrijke bisschop uit het midden van de 2de eeuw, beschreef de locatie als "in het midden van de straat, in het midden van de stad" (Melito of Sardis, On Easter), wat overeenkomt met de positie van de tempel van Hadrianus in het midden van de 2de eeuw. Hierbij is niet duidelijk of voor de vernietiging van Jeruzalem dit gedeelte zich in of buiten de stad bevond.

Graftuin

De zogeheten Graftuin ligt ten noorden van de zogenaamde Turkse stadsmuur, vlak bij de Damascuspoort. In de negentiende eeuw werd hier een graf ontdekt, welke echter door de archeoloog Gabriel Barkay is gedateerd uit 8ste-7de eeuw v.C. (Gabriel Barkay, The Garden Tomb, published in Biblical Archaeology Review March/April 1986), terwijl de tuin zelf archeologisch gedateerd is in de kruisvaardersperiode (12de-13de eeuw). De Britse generaal Gordon, die daar in 1883 een rotsachtige heuvel ontdekte, die een merkwaardige gelijkenis vertoont met een menselijke schedel, veronderstelde dat die heuvel de echte plaats van Golgotha zou zijn geweest. Deze rots versterkte zijn (foutieve) idee dat het gevonden graf die van Jezus was, naast de vondst van veel restanten van skeletten welke echter uit de Ottomaanse periode zijn omdat hier een begraafplaats was.

Eusebius merkt op dat Golgotha in zijn tijd (4de eeuw) ten noorden van de berg Sion lag (Eusebius, Onomasticon, 365). Hoewel de berg Sion eerder werd gebruikt in verwijzing naar de Tempelberg zelf, identificeerde Flavius Josephus, de historicus uit de eerste eeuw na Christus die de stad kende zoals die was vóór de Romeinse verwoesting van Jeruzalem, de berg Sion als zijnde de Westelijke Heuvel (de huidige berg Sion; Walter Zanger, The Unknown Mount Zion), die ten zuiden ligt van zowel het Graftuin als het Heilig Graf. Het commentaar van Eusebius biedt daarom geen extra argument voor beide locaties.

Hoewel er geen consensus is waar Golgotha heeft gelegen is er een kleine voorkeur voor de locatie bij de Heilig Grafkerk omdat deze al sinds halverwege de 2de eeuw als de locatie wordt genoemd.


Geschiedenis

Tegenwoordig is er aan de voet van de rots welke bij Graftuin ligt een parkeerplaats voor bussen. Wat opvalt is dat Palestijnen deze plek gebruiken als een vuilnisstortplaats om daarmee hun verachting voor het christendom te laten blijken. In 2012 werd dit uitgebreid door bovenop de rotswand ook een muur te plaatsen met daarop teksten voor christenen beledigende teksten (Abdb Blog, 30 oktober 2019; BusinessInsider, 16 januari 2013).


Aangemaak 8 juni 2005, laatst bijgewerkt 17 juni 2023


Koop nu

Commentaar

Zie de huisregels welk commentaar wordt opgenomen!