Het Jodenprobleem in joodsch licht

Samenvatting

Te downloaden via Delpher.

Recensie Aantekening bij de Bijbel

In deze publicatie wil ds. Rottenberg wijzen op de eigenlijke oorzaak van het probleem dat het Joodse volk steeds achtervolgt. Het lijden van dit volk is ten diepste het lijden aan de ballingschap, de galoeth. Men zoekt voor dit lijden een oplossing in het opbouwen van een bestaan in Palestina, maar R. geeft aan dat de oorzaak elders ligt. De galoeth heeft zijn oorzaak in de zonden van het volk. Dat de galoeth nu bijna tweeduizend jaar duurt moet wel een heel zware oorzaak hebben. R. ziet de oorzaak in het verwerpen van de Messias. Hij noemt hierbij onder meer de roep van de Joden dat het bloed van Jezus zal komen over hen en hun kinderen. In Joodse geschriften is er een verhaal over het bloed van de vermoorde profeet Zacharia dat alsmaar blijft bruisen tegen het volk. Nog meer geldt dat van het bloed van Jezus, die de grootste profeet was. De vreselijke catastrofe die met de verwoesting in het jaar 70 is gekomen is door Jezus zelf ook uitgebreid aangekondigd, zoals de evangeliën laten zien.

Er is naast de fysieke galoeth ook een geestelijke galoeth die alleen kan worden genezen door het aannemen van de ware messias, Jezus van Nazareth. Herstel van Israël zal zonder Hem nooit echt herstel zijn. R. illustreert deze onmogelijkheid  ook met de mislukte poging tot tempelbouw in Jeruzalem onder keizer Julianus de Afvallige. Deze keizer  wilde de tempel herbouwen uit verzet tegen Jezus en als bewijs dat Jezus niet de Messias is, maar deze activiteiten werden door een aardbeving geheel teniet gedaan.

Hoewel hij positief staat tegenover de activiteiten om een nationaal tehuis te stichten in Palestina, beklemtoont ds R. dat dit nooit een oplossing kan zijn van het Joodse probleem zolang Jezus niet wordt erkend. Toch blijft hij hoopvol over de Joodse toekomst. Op grond van vele oudtestamentische profetieën en ook woorden uit het Nieuwe Testament voorziet hij een heerlijke toekomst. Hij besluit met een passage uit een bezielende preek van J.J.L. Ten Kate die spreekt van een geestelijke omkeer in Israël en een hoopvolle toekomst.

Tenslotte moet vermeld worden dat het boekje niet alleen voor het Joodse volk is geschreven, maar ook opdat de christelijke kerk meer betrokkenheid bij dit volk zal gaan tonen.

ds. Wim de Groot

Recensie

Nog geen recensies

Boekinformatie

Titel Het Jodenprobleem in joodsch licht
Auteur ds. J. Rottenberg
Uitgever Elim - Huis van Gebed
Jaar Verschenen 1933
Taal nl
Pagina's pp. 30
BAC*BAC0000003140
Onderwerp ds. J. Rottenberg

Bestellen

Helaas op dit moment niet leverbaar.

Commentaar

Zie de huisregels welk commentaar wordt opgenomen!